BLOG: Rozmowa z twórcą programu GABINET WETERYNARYJNY GOLD – mgr inż Aleksandrem Oberhard (część 2)

Część pierwsza rozmowy jest tutaj

Wybór programu dla prowadzenia GABINETU WETERYNARYJNEGO

Rozmawiają Dorota Małachowska i Aleksander Oberhard

DM: Istniejące obecnie oprogramowanie dla gabinetów i lecznic można podzielić na 2 grupy: programy zainstalowane w komputerze Użytkownika i te w tzw „chmurze” obsługiwane poprzez przeglądarki internetowe ? Który system wybrać ?

AO: Wszystko zależy od sposobu pracy lekarza weterynarii. Należy zastanowić się nad konsekwencjami dokonanego wyboru przy zakupie programu. W przypadku programów dla lekarzy weterynarii największy kapitał stanowią tworzone przez lata bazy danych. Więc to nie jest tak, że można się po roku wycofać i nic nie stracić.

DM: Więc który system wybrać: samodzielny program do zainstalowania w komputerze, czy opcję „chmury” via przeglądarka internetowa.

AO: Przed podjęciem decyzji należy rozpatrzeć 3 aspekty.

1. Dostęp do internetu – niezbędny podczas pracy „w chmurze”. Prowadzenie gabinetu weterynaryjnego wiąże się z częstymi wyjazdami w teren. Tak jest gdy chodzi o leczenie zwierząt gospodarskich, gdy wykonuje się tzw. „szczepienia uliczne”, w nagłych przypadkach (wypadek), czy podczas wizyt domowych.

Każdy posiadacz telefonu komórkowego wie, że reklamowany przez operatorów zasięg ma się nijak do rzeczywistości. Są i będą miejsca, gdzie nie ma zasięgu. Aby korzystać z aplikacji działającej w „chmurze” konieczne jest połączenie internetowe i to możliwie szybkie. W terenie w grę wchodzi transmisja poprzez telefonię komórkową i modem z karta SIM. A co jeżeli w tym konkretnym miejscu, gdzie działa lekarz nie można się połączyć ?

Zarówno w przypadku programu GABINET WETERYNARYJNY GOLD, jak i tego w „chmurze” lekarz musi mieć przenośny komputer , więc kłopot z transportem sprzętu jest taki sam ( wprowadzanie informacji poprzez tablet, czy komórkę nie ma sensu ze względu na liczbę danych ). Więc tutaj wybór jest prosty. To trochę, jak z płatnością karta i gotówka. Gdy jest się poza ośrodkami miejskimi, lepiej mieć przy sobie gotówkę, bo nie wszędzie jest bankomat, czy terminal, a karta na nic sie tam nie przyda.

2.  Bezpieczeństwo danych. Programy dla lekarzy weterynarii to przede wszystkim systemy przetwarzania danych, generujące z prostych informacji zestawienia i raporty wymagane przez różne urzedy. Co więcej, raz wprowadzone informacje dają oszczedność czasu podczas następnej wizyty: wybieramy je z tabeli bez konieczności ponownego wpisywania. Posiadając je na własnym laptopie ma się świadomość, że są bezpieczniejsze.

W przypadku przechowywania ich w „chmurze” sprawa ich bezpieczeństwa nie jest oczywista. W końcu informacje kradzione są z bankowych serwerów zabezpieczanych wielokrotnie lepiej niż tych należących do małych firm. Na końcu pozostaje jeszcze problem inwigilacji. Operatorzy serwerów, na polecenie różnych organów mają obowiązek udostępniać informacje o użytkownikach serwerów w wymaganym zakresie. Także administratorzy serwerów mają do nich dostęp. I nie chodzi tylko o sprawy fiskalne, ale „know-how” każdego lekarza: sposoby leczenia, potencjalne błędy, czy stosowane leki. Osobnym problemem są przeglądarki, zbierające dane na użytek marketingu pod kątem lokalizacji i połączeń…

3.  Koszty. Na pierwszy rzut oka opcja „chmury” jest bardziej opłacalna. Niski abonament, zwłaszcza na początku, przemawia do wyobraźni.

Ceny programu i abonamentu zrównują się zazwyczaj po roku. Tyle, że w przypadku programu wgranego na twardy dysk i danych, po jednorazowej opłacie ma się je bez ograniczeń czasowych. A co się stanie gdy abonament nie zostanie opłacony (np. w przypadku czasowych kłopotów z płatnościami) ? Zostaje odcięty dostęp, a co z wprowadzonymi danymi ?. No własnie…..

Oczywiście osoby pracujące w terenie musza doliczyć koszty modemu i transmisji danych kupionych u operatora sieci komórkowej. A to wszystko razem daje znaczące kwoty. Dodajmy też koszty organizacyjne w przypadku zerwanych połączeń (późniejsze uzupełnianie danych) , lub gdy chcemy się wycofać….

DM: …. więc tzw. „chmura” nie sprawdza się ?

AO: Przechowywanie danych i ich obróbka na serwerach „gdzieś tam w świecie” to dobre rozwiązanie dla korporacji w zakresie tworzenia dokumentów czy projektów, korzystających z drogich, bezpiecznych i szybkich łączy, chociażby ze względu na taniość licencji. Ale gdybym ja miał własny gabinet weterynaryjny, wybrałbym program do zainstalowania w komputerze.

DM: A gdy komputer zepsuje się, to co wtedy ?

AO: Program GABINET WETERYNARYJNY GOLD posiada opcje archiwizacji, z automatu proponująca zapisanie danych. Wystarczy kliknąc w przycisk „Tak”. Można – i to jest zalecane – archiwizować dane nie tylko na twardym dysku, ale i na nośniku zewnętrznym (pendrive), lub w „chmurze” (np. na bezpłatnym dysku Google). Same dane zapisane w internecie są dużo bardziej bezpieczne, bo nie występują z programem, który je może odczytać.
W przypadku awarii, wystarczy zwrócić się do nas, aby otrzymać sam program, a następnie dograć zarchiwizowane przez siebie pliki. Dotyczy to oczywiście licencjonowanych użytkowników, figurujących w naszym wykazie.

DM: Kim jest statystyczny użytkownik programu GABINET WETERYNARYJNY GOLD ?

AO: W Polsce,  jest ok 7000 placówek weterynaryjnych. Małych, średnich i dużych. Część z nich w pracy używa aplikacji GABINET WETERYNARYJNY GOLD.

Najczęściej jest to lekarz prowadzący samemu placówkę, lub zatrudniający 1 – 2 lekarzy (asystentów), pracujących często w trybie zmianowym. Pod względem terytorialnym gabinety zlokalizowane są zarówno w dużych miastach, jak i małych miejscowościach. Mniej więcej połowa naszych użytkowników leczy też zwierzęta gospodarskie i prowadzi masowe szczepienia (np. w wiosce, czy miasteczku). Myślę, że ok. 40% lekarzy korzysta też z opcji „Sklepik” w naszej aplikacji. GABINET WETERYNARYJNY GOLD, wybierają w większości ludzie młodzi, dla których praca z komputerem to codzienność, jak i lekarze starszej daty – ze względu na przyjazny interfejs, prostą obsługę i przede wszystkim niezawodność. Ci pierwsi, wykorzystują więcej funkcji, pomocnych w prowadzeniu lecznicy, jako firmy, starsi najczęściej pozostają przy podstawowych raportach i zestawieniach wymaganych przez urzędników.

DM: Jak wyglada wsparcie techniczne dla użytkowników programu GABINET WTERYNARYJNY GOLD ?

AO: Przed zakupem program można bez problemu wypróbować w wersji demonstracyjnej . Na naszej stronie są linki do instrukcji, opisów, prezentacji video, czy naszego bloga poświęconego GABINETOWI WETERYNARYJNEMU GOLD. Można też uzyskać bliższe informacje telefonując, lub pisząc do nas.
Po zakupie, oferujemy bezpłatne wsparcie techniczne. Program może być modyfikowany na życzenie. Należy pamiętać, że to własnie uwagi lekarzy wskazują nam kierunek rozwoju aplikacji. My nic nie wymyślamy – program jest dla lekarzy i tylko Ich opinia się liczy.

DM: A teraz pytanie nie na temat …
AO: ???

DM: Wchodzi Pan czasem na stronę http://oberhard.com ?
AO: Czasami… To strona poświęcona historii naszej rodziny. W sumie sięga ponad 200 lat wstecz. Wspaniali ludzie…. Wśród nich był i zesłaniec Powstania Styczniowego i bohaterski legionista Piłsudskiego.  Ich burzliwe losy mogły by stanowić kanwę niejednej powieści, czy filmu…… Czasami aż mi głupio, że ja pisze programy, gdy Oni ratowali świat…. Ale w końcu to trochę tak jak z wyborem programu dla gabinetu weterynaryjnego. Tak wybrałem i kiedyś okaże się czy słusznie ;)) …..

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.